Wednesday, May 13, 2009

Pantang larang yang kadang kadang memeningkan

Saya sangatlah suka baca pasal pantang larang: kadang-kadang saja je nak tengok betul ke tak. Hari tu ada seorang kakak di pejabat bercerita tentang atuk dia yang dah meninggal tapi hidup sampai umur 100++ dan masih bergigi original. Dia kata atuk dia ada beberapa pantang larang: ni kira secret macam mana dia jaga kesihatan dia lah: No. 1 sebelum tidur dan selepas bangun tidur minum air masak, makan tanpa selang seli minum air dan adalah lagi saya pun tak ingat.

Saya ni bukanlah orang yang berdisiplin sangat, kebanyakan masa hanya hentam kromo sahaja. Tapi ada jugak ikut beberapa pantang larang. Makan tanpa selang seli minum air tu memanglah sangat sangat wajib! Dulu masa saya praktikal, ada kakak kat ofis ni tegur saya sebab suka sangat makan bersulamkan air. Maknanya makan nasi, pastu sambil makan minum air. Datuk Fadzillah Kamsah pun kata minum air dalam setengah jam selepas makan. Hehe. Tapi saya tidaklah sehebat itu. Bila nasi licin saya pun minum air je.

Lepas tu saya tak makan hati/organ-organ dalam ayam tu. Saya tak ingatlah baca kat mana, tapi katanya kalau makan organ-organ tu nanti keras hati. Saya dahla memang orang yg keras hati, jadi saya tak nak lah memburukkan lagi keadaan. Saya juga cuba untuk tidak memakan saki baki makanan yang telah di makan oleh Mohammed Husayn Zharief kerana nanti melawan cakap ibu bapa. Suami saya pulak tak kasi saya cium tangan Husayn Zharief sebab dia kata nanti anak suka meminta minta, tapi saya tak dapat tahan nafsu cium tangan Husayn walaupun tangannya berpeluh seperti bau ikan masin. Kan dah kata bau dia memang heavenly (tapi adik saya kata "woi apa ni..busuknya bau budak kecik ni!")

Saya semasa dalam pantang dan Husayn semasa masih berbau wangi


Tapi dalam banyak banyak pantang larang saya tak boleh terima ada satu ni. Masa saya duduk Kota Bharu dulu, selalu pegi Kedai Kak Mah untuk beli barang. Kedai Kak Mah ni kedai runcitlah kiranya yang terdekat. Ada satu malam ni, mak saya suruh beli garam. Ada ke Kak Mah tu tak nak jual, walaupun sebenarnya garam tu memang ada. Selamba je dia buat muka garang sambil berkata tak nak jual. Bila balik rumah saya cakaplah kat mak, lepas tu mak saya kata "isk..supermarket besar besar tu selamba je jual garam..ramai je orang yang datang" Memang betul saya pun setuju dengan mak saya. 8 tahun selepas peristiwa garam tu saya datang ke Kota Bharu sebab ada kawan kahwin, saya pun sajalah round area rumah lama. Tengok2 kedai Kak Mah memang masih sama (maknanya buruk lah..hahah *gelak kejam*).

serius tak tipu. ni memang kedai kak mah. itulah kak mah..kan saya dah kata dah...haha

Kesimpulannya kalau orang nak beli garam tu jual lah. Kan tak maju maju (eh pandai pandai je saya. entah-entah dia memang saja je nak kedai macam tu. lebih old school mungkin.)

14 superstars:

miMiE aZim@Sk ^V^ said...

eekkk... kenapa ekk dia tanak jual garam..? apa pantang larang nyer... hihihi tak penah dengar plak pasal garam nieh.. hihihih

|b|a|b|a|h|-|m|u|m|m|y| said...

sorry to say..
tapi i sgt tidak suka ikut pantang larang yang cam tak nampak keberkesanannya..

ok, kalo pasal mkn organ n mkn bersulam minum tu..mmg setuju la sbb ada logiknya kat situ..

yang paling mengarut pada i, bila masa kecik2 ckp pensil takleh sharp bontot dia, nanti mak meninggal la, jgn tiup muka anak, nanti gagap la.. mcm2 lagi. series langsung tak logik.

i ni bukan la moden sgt, tapi kalo tak masuk akal watper kan? i rasa org dulu terlalu menjaga tutur kata. cthnya, kalo anak dara menyanyi kat dapur, nanti kawen ngan org tua.. btul ker?? (eh, tul jugak kot.. siti kan kawen ngan org tua??)~kebetulan
pdhal dia nak ckp kurang sopan la melalak2 tuh, nanti apa lak kata jiran, or kang nak letak gula, terletak garam sbb ilang fokus..

tah la.. salah ke i tak ikut pantang ni?? leh caye ke pantang larang ni??

precious innocent said...

haah la intan, x paham part garam tu?? u cite 1/2 way la...

jgn lupa 1 pantang nie.. time baring sambil meniarap (ala2 kuak lentang tu) xleh angkat kaki & bsilang.. kang mak mati... entah ape2..

-mama emma-

Dee said...

ada pantang larang yg mengarut..yg tu xyahlah korang ikut..yg korang rasa logik ikutlah..tp n3 intan kali ni kelakarlah..kehkehkeh..psl kedai kak mah tu..hehehe..

Fid said...

saya berpendapat
'kak mah' ada menggunakan ehem ehem....what we call ehem ehem...'benda' untuk membantu meniaga...
memang banyakkk pantang larang ilmu hitam nih...garam takleh jual
ampaian takleh cross bawah..itu ini...
maybe lah...dia 'ada' guna....
pelaris la konon...
langgar pantang buruk padah..:P..hehehee
saya bukan bomoh ya...hehehee

|b|a|b|a|h|-|m|u|m|m|y| said...

terpulang nak ikut ke tak pantang larang..
cumanya perlu igt..jgn ikut pantang larang sampai rosak akidah..
semua terjadi bukan sbb pantang larang tu..semua jadi atas keizinan Allah swt. So beringat tu..

jangan sampai terpesong

masviona said...

saya pernah gak terkena nak gi beli benang n jarum. Masa tuh belom pun malam betul lagi baru nak kol 7 mlm kot kedai tuh ckp xleh jual jarum memalam....uhuksss...katanya pantang.Pastu saya terus gi beli kat pasaraya yg besar sket ok jer

Fid said...

ohh benang jarum pun ada pantang ya
saya sesuka hati saja beli
garam ka benang ka jarum ka

tapi benang jarum logik dulu kala..tak da lampun...gelap takut tercucuk!
zaman skrg dah tak relevan dah le...hihihi

Farah said...

hahaha saya pon suka cium tangan anak...cemane ni??? tak elok ek?? tp bau masam tangan anak tu la yg bess..

l i e y n said...

pantang larang yang mengarut n tak logik mmg saya tak layan...
saya boleh imagine macam mana awak balik tgk rupa kedai kak mah yang tak nak jual garam kat awak!!!!
tapi saya tak pernah dengar plak pantang larang mcm tu!

atty's said...

zaman 80an dulu masa kty kecik..
penah terkena nak beli garam.taukeh kedai tak kasi..pelik jugak..

takleh bukak payung dlm umah
takleh ketip kuku malam.

Zuhaini said...

garam..? hmm.. x pernah dgr la plak.. :)

nURmALa mAZLan said...

biasa nyer org dulu² suka cakap apa yg dan... x elok buat cam tu, nanti jadi cam ni... pastu org dulu2 nyer kata2 kan cam termakbul sket..pastu betul2 la jadi benda tu..tu yg sampai bila2 diorg dok ingat ooo, betul la x leh buat cam ni sbb nanti jadi cam gitu

hehehe! ni pendapat kita kak

zh-ena said...

kdg2 ader pantang larang yg blh di pakai sehingga ke hari nie..tgk yg maner la kan..kdg2 mcm tak msk akal jea

 
blog template by suckmylolly.com : background image by Patrick Hennessey