Friday, May 22, 2009

Dilema baju raya oleh si hati gelisah

Dah beli baju raya tak? Betul bulan puasa adalah Ogos dan Hari Raya adalah September tapi saya baru je dapat SMS daripada cik puan tailor beberapa minggu lepas dia nak tutup tempahan untuk Hari Raya pada 30 Jun 2009. Ini telah membuatkan saya pening juga kerana saya masih belum membeli sebarang baju raya ataupun memilih tema apakah tahun ini.

Adalah penting untuk kelihatan bergaya di Hari Raya kerana saya mempunyai makcik makcik yang bergaya dan saya tak mau lah kelihatan seperti ibu selekeh yang berusia 35 tahun walaupon sebenarnya saya belum 30 tahun pon. Haha. Gilalah. Pressure Pressure. Baju apa nak beli ni.
Inilah makcik makcik saya. Baju purple pakai tudung tu mak saya lah dan hujung sekali yang kepala terkeluar sikit adalah sepupu yang masih muda jadi abaikan saja.

Saya suka juga fesyen si Amber Chia ni. Eh sebenarnya memang target nak kurung moden. Dan kalau boleh nak corak abstrak, mengurangkan bunga bunga sikit sebab mak yang tersayang juga telah bermurah hati memberikan 2 kain yang berbunga bunga.

Tapi yg macam Lisdawati pakai ni saya tak boleh terima sakit. Sebab macam berat je ala2 baju besi gladiator di Rome.

Ini pula adalah saya 4 tahun yang lepas, masa tu belum kahwin pon dan berat kurang 10kg dari berat sekarang. Baju di atas adalah kebaya favourite saya tapi malangnya dah tak muat sebab tak boleh butang part *tut*. Sedihnya. Sekarang bermain futsal dengan harapan boleh muat lagi dan membuat sit up 50 kali sehari. Berusahalah!

Ini pula saya semasa menghadiri office dinner last year. Sorry gambar jejaka kiri dan kanan terpaksa disembunyikan. Haha. Lihatlah kain pareo yang melampaui batas. Hahah. Baru sekarang saya perasan. Saya suka juga pareo tapi kalau hari Raya nak pakai pareo kena duduk atas lantai memang ada tayangan percuma kaki saya lah nanti. Haha. Oh ya saya dengan bangganya masih muat baju di atas-baju di atas adalah baju semasa reception di sebelah husband. Tapi kain adalah ihsan ibu. Take note: perut yang sudah mengembang. Argh!

Dan ini semestinya adalah baju raya favourite saya. Beli kain di Jakel tapi kena cari lininglah pulak. Dan tapi lagi, kalau nak susukan Husayn memang seksa. Kena tarik2 sikit bukak zip sikit. Haha. Tapi seksaan itu memang worth it. Tidak syak lagi.

Dan terjumpa yang di atas ni di internet, tak silap dari Munawarrah. Suka sangat yang ini. Sangat flowy dan membantu untuk ilusi optik kelihatan kurus. Haha.

Tapi agak kecewa dengan fesyen Tuanku Nur Zahirah di sini. Ampun Tuanku, tapi saya rasa stylist Tuanku patut di buang negeri sahaja. Patik lagilah suka Tuanku pakai yang macam selalu tu macam yang di bawah:
Oklah nampaknya idea untuk tema apa pun tak sampai-sampai juga nampaknya kenalah ke Jakel untuk tengok di depan mata. Haha. Selamat memilih baju raya semua! Oh ya, sebelum saya lupa esok ada Hari Famili Jom Main anjuran Johnson & Johnson.NI email dia:

I am writing to you with regards to my latest campaign and we have an event for everyone, especially mommies and babies! Best of All, it is FREE for all! What’s better: we have lots of Johnson’s Baby products to give away! Yes, FREE too! Johnson’s Baby Family Day which is happening this Saturday, from 8.30am to 6.00pm. We hope with your kind support, you can post some info to your blog to interest your readers and it is attached with this email. Your kind assistance is really appreciated.

Event Detail:

Date: 23 May 2009, Saturday

Time: 8.30 am hingga 6.00 pm

Location: Padang Timur (Dataran PJ, opposite Amcorp Mall)

Kalau nak pergi jemputlah ya. Saya tolong sebarkan saja. Tata.



23 superstars:

Jade said...

dilemma..dilemma..

moMmY miMiL said...

hehehe..
weols pn mmg tgh mencarik kain2 utk dibuat baju raya..

weols agak tertarik kain2 di euro moda kt sacc mall shah alam ni coz dekat ngan umah..lgpn, happy hour (lunch time), dorang ada bagi diskaun plak lagi..hehe..

lagi bertambah dilemma coz PUASA pn blom berganti lg..hwaaaaa...

Hanz said...

Thank you reminding about the baju raya, kena selongkar pelbagai kain pemberian orang yang dok terperuk tak buat jugak baju tu....

~~@lyci@~~ said...

ape2 pun sy suka berbaju kurung dipagi raya.. nampak lebih sopan an ayu gitu hehe..

atty's said...

kty ni walupun dah berumur..den tetap bergaya tau..hehehehe ..

Dee said...

samalah..walau dee dh 35 taun ini..tp bukan kategori ibu yg selekeh..ahaks!!

Mrs.R @ Emi said...

hi kak..juz nk bgtau if nk kain yg xberbunga boleh cek kat website my fren http://euphoria.aekayaya.com/index.php

all the fabrics from UAE

supermummy said...

jade
dilema apakah..kehkeh

mommy mimil
wah ya ke ada diskaun happy hour..euro moda tu mcm out of budget la pulak..haha..semua budget nak murah je ni tapi cantek..hahah

hanz
wah bestnya..tak payahla beli kan..jimat sikittt

alicia
aah baju kurung adalah klasik..tetapi saya rasa 98% baju asya di hari raya adalah baju kurung jadi konon nak kelainan.hahah

atty's
alamak kak..ayat ibu selekeh tu tak bermaksud utk sesiapa..saya tau mmg ramai sekarang ibu2 35 tahun yg bergaya..cth yang saya berikan adalah secara random sahaja..

dee
alamak juga..ayat ibu selekeh bukanlah ditujukan kepada sesiapa..itu hanyalah contoh ayat..hehe..

zh-ena said...

bila dh mengembang nie ssh plak nak menguncup kan..dilema tul la

nURmALa mAZLan said...

kak, baju amber chia tu sangat cantik.. nak tiru la..ehehehe~

wah...ini boleh kena pancung ni kak

Fid said...

ahaa laa baju raya..
sayakan sejak makin gemuk ni malas tul nak pakai baju raya hahaa
sbb sama ja fesyen! haa

Zanna_MamaBatrice said...

betul arr..even raya lambat lagi
tp tailor dah byk yg nak tutup tempahan...hu hu hu
sama lah ngan tailor zana...
dah tutup tp sebab regular customer...boleh lagi menyelit...tu pun dpt sepasang jer laki bini & anak..hu hu hu

x tahu nak pilih kaler apa...
rasa cam nak kaler orange jer...

he he he

intan : nak alamat email...nak hantar alamat zana yerk....

Mommy Lyna said...

I am selekeh and im proud about it. Miahahaha.

Zek Zek said...

salam...

Jangan jadi macam saya tahun lepas..masa posa baru teringat pasal baju raya. Saper la nak amik order dah. beli siap ajer!

Anasfadilah said...

kelakar la ur word yang ni

"ampun tuanku,tapi patik rasa stylist tuanku patut dibuang negeri saja"

hahha

tapi memang betullah,lately fesyen dia macam aneh,dan tudung semakin siti nurhaliza pula

Liza said...

memang payah pun pikir pasal baju raya, kain dah beli tapi tak betempah lagik

Arin said...

minggu nih baru nak gie carik kain untuk anak-anak dara ku..adeh..apa kah theme?tatau..yg pasti..anak-anak dara akan boria..hahahha..

precious innocent said...

arrrghhh!!!! my bro kawen bln 10.. after raya... nampaknya baju raya ku bakal drecycle la...

posa pun x habis ganti dah pikir pasal raya.. ape da!!!!!!!!!!!!

-mama emma-

kakyong said...

salam,

kakyong dah 2 thn tak beli @ tempah baju raya... & sejak 2 thn ni juga belum ade lagi baju baru... sbb baru lama byk & tak terpakai... & masih elok... tp teringin jugak nak ade baju raya baru... hmm, en ayah nak ke sponsor tahun ni... ni lah part yg tak best bila takde duit poket sendiri...

supermummy said...

anasfadilah
haha tu la..agak edgy dan extreme kekdahnya..kehkeh

liza
wah ya ke..senangla macam tu..

arin
ahaa..senang sikit kan berboria..macam baju husayn kita selalu beli kat pasar jalan tar tu je. dapat la rm15..kehkeh

emma
hahha..takpe selamat berpuasa ganti!

kakyong
ooo ya ke..takpela mcm tu..mcm kita ni kadang gi ofis pakai baju kurung..kang nak recycle gak masa raya macam tak best la pulak..haha

MindHeartBodySoul said...

Salam...
Hu,hu,hu... bila membaca transfornation Super Mummy dari jaman anak dara sampai laaa ni...
(samalah kita)

Baju Amber Chia tuh okay.
Kenapa tak wat kurung klasik?
Very the versatile & classy.
Senang nak pakai kalau badan ada perubahan (mendadak atau tak ...)

Cuma tekankan pada pemilhan kain.
Juga motiff
jugak permainan warna.

setan comel said...

baju kebaya hijau pebret tu masih ada lagi ker?

setan comel said...

ehem

 
blog template by suckmylolly.com : background image by Patrick Hennessey